• ЗА НАС
  • НОВ БРОЙ
  • АРХИВ
    • – 2021
    • – 2020
  • НАУЧНИ СЪОБЩЕНИЯ
  • ОПЕРАТИВНА КРИТИКА
  • ДОКТОРАНТСКИ ИЗСЛЕДВАНИЯ

 BG / ENG

  • ЗА НАС
  • НОВ БРОЙ
  • АРХИВ
    • – 2021
    • – 2020
  • НАУЧНИ СЪОБЩЕНИЯ
  • ОПЕРАТИВНА КРИТИКА
  • ДОКТОРАНТСКИ ИЗСЛЕДВАНИЯ

ДОКТОРАНТСКИ ИЗСЛЕДВАНИЯ

Радослав Мъглов

АРТИСТИЧНО ИЗСЛЕДВАНЕ – ЛЕГИТИМНОСТ, ИЗМЕРЕНИЯ И ПЕРСПЕКТИВИ

Резюме

Възможно ли е да се съчетае един обективен и емпиричен подход, който е характерен за всяко научно изследване, и художествен такъв, който в голяма степен се занимава с абстрактни теми и субективни интерпретации на опита? Отговорът може би е набиращата популярност дисциплина „Артистично изследване“ (АИ), която в англоезичната си форма е Artistic Research (AR). През юни 2020 г. в резултат от сътрудничество между организации и транснационални мрежи, занимаващи се с АИ на европейско ниво и извън него, възниква Виенската декларация за артистични изследвания, което е и първият акт (както твърдят съставителите) на високо институционално и международно ниво в подкрепа и легитимиране на АИ като дисциплина.

Ключови думи: артистично изследване, Виенска декларация, художествена практика, епистемология, образование
виж цялата статия >>

Нора Караламбева

ВЪЗМОЖНОСТИ ЗА НАУЧНО-ТВОРЧЕСКО СЪТРУДНИЧЕСТВО В БЪЛГАРИЯ

Резюме

В статията са разгледани резултатите от проведено количествено изследване на нагласите на българските учени и визуални артисти по отношение на свързването на науката и изкуството, като е измерена склонността им да участват в общи научно-творчески проекти и обмени – творчески резиденции в научни институти и лаборатории, научни резиденции в творчески ателиета. Резултатите от проведеното проучване еднозначно демонстрират общата позитивна нагласа и желание за взаимно сътрудничество на представителите на науката и изкуството, участвали в анкетата. Тези показатели потвърждават потенциала и зрелостта на средата за провеждане на научно-творчески проекти, базирани на международния опит. Видими са и известни предизвикателства по пътя, но своевременното им дефиниране би спомогнало за успеха и устойчивостта на предстоящите инициативи.

Ключови думи: изкуство, наука
виж цялата статия >>

Златка Яръмова

ЛИПСАТА НА СМИСЪЛ, КОГАТО ТО Е САМОТО НАМЕРЕНИЕ НА АРТИСТА В ИЗКУСТВОТО

Резюме

Когато през 1948 година Джордж Оруел пише теорията си за Новговор, той подобно на Бал разчита на идеята, че мисълта и смисълът са взаимосвързани. От своя страна смисълът се проявява чрез връзката си с понятията в езика. От това положение започва да изглежда и интуитивно вярно твърдението, че границите на мисълта се намират в границите на езика. Изключвайки дума от речника на един естествен език, би следвало с това да се унищожи и нейният смисъл, а оттук и възможността за мисловен анализ върху нея. Какво обаче се случва с празнотата, тишината, нищото, липсата на значение, когато те са самото намерение на артиста в изкуството?

Ключови думи: липса на значение, липса на смисъл, изразни средства в изкуството, произведението като аналитична пропозиция
виж цялата статия >>

Петко Танчев

ГЕНЕРАТИВНО СЪДЪРЖАНИЕ В ДИГИТАЛНОТО ИЗКУСТВО

Резюме

Тази докторантска публикация разглежда някои основни методи за работа с художествено съдържание, генерирано чрез автономни системи. Текстът съдържа характеристика на общите практики в генеративното изкуство, като поставя конкретен фокус върху софтуерните инструменти в платформата за визуално програмиране TouchDesigner (наричана още Touch или TD). В изследването са описани концепции за конвертиране на данни и специфични TD оператори, които позволяват създаването на органични симулации, флуидни графики и неконвенционални геометрични обекти като т.нар. L-системи. Основно внимание е обърнато на програмния език за дефиниране на шейдъри GLSL, който дава възможност за автоматично рисуване на сложни 2D и 3D форми. В текста са проследени характеристиките на работните процеси при креативното кодиране, системната оптимизация и практическите приложения на видовете шейдъри в Touch. Използвани са цитати от техническа литература, софтуерна документация, печатни издания, статии и електронни публикации. Изследването може да бъде използвано като практическо учебно ръководство или справочник за консултация, насочен към дигитални артисти с интереси в сферата на интерактивните технологии, creative coding апликациите, аудиовизуалното и генеративното изкуство, съвременния видео арт и други.

Ключови думи: нови медии, компютърна графика, интерактивно изкуство, програмиране, анимация, геометрия, триизмерен, аудиовизуално изкуство, код
виж цялата статия >>

Бояна Павлова

ПРОИЗХОД И ХАРАКТЕРИСТИКИ НА ЕВРЕЙСКАТА СРЕДНОВЕКОВНА МИКРОГРАФИЯ: ПРЕДВЕСТНИК НА НЕКОНВЕНЦИОНАЛНИТЕ ТИПОГРАФСКИ РЕШЕНИЯ В СЪВРЕМЕННАТА КНИГА

Резюме

Композиционните експерименти с типографията са неизменна част от съвременния дизайн на книгата. Художниците използват различни подходи за визуална интерпретация на текста чрез неговото оформление. Корените на един от тези подходи може да бъде открит в микрографската украса на еврейските средновековни ръкописи. Статията изследва произхода и характеристиките на микрографията и анализира взаимовръзката между лингвистичното и визуалното съдържание. Разглежда добавените информационни нива и тяхната интерпретативна стойност в смесения режим на четене и наблюдение. Въз основа на тези изводи се разкрива линията на приемственост от средновековните образци в съвременните неконвенционални художествени решения.

Ключови думи: микрография, типография, неконвенционално оформление на текст, визуална интерпретация
виж цялата статия >>

Емилио Бората

ИЗКУСТВОТО НА ПЛАКАТА И РОЛЯТА МУ В ПРОПАГАНДАТА

Резюме

Настоящият текст разглежда ролята на пропагандния плакат в контекста на предходните Първа и Втора световни войни, както и на настоящия конфликт в Украйна. Извършва се кратък анализ на начина на агитация сред масите хора от големите антични империи и проявлението на плаката за пропагандирането на политическите идеи на държавите участници във войните през XX век до днешния конфликт в Европа.

Ключови думи: пропаганден плакат, политически афиш, война
виж цялата статия >>

„ПЛАКАТЪТ ТРЯБВА ДА ПЕЕ“. СВОБОДАТА НА ИЗКАЗА – СПЕЦИФИЧЕН ЕЗИК И НОВИ ТЪРСЕНИЯ

Резюме

Представеният текст е откъс от дисертационния труд на Емилио Бората, докторант под ръководството на проф. Георги Янков в Катедра „Плакат и визуална комуникация“. Текстът има за цел да проследи художественото развитие на плаката, проблемите, с които се сблъсква в днешно време, и начина, по който е надградил и излязал от своите художествени рамки.

Ключови думи: изкуство, плакат, визуален език, музика, нови търсения
виж цялата статия >>

КОНТАКТИ

izkustvo_i_kritika@nha.bg

УКАЗАНИЯ КЪМ АВТОРИТЕ

Материалите да се изпращат на електронен адрес:
izkustvo_i_kritika@nha.bg

За допълнителни подробности прочетете тук >>

Споделяне

ПОСЕТИТЕЛИТЕ

5009

© ИЗКУСТВО И КРИТИКА  2020 ISSN 2738-7275
Национална художествена академия