ДОКТОРАНТСКИ ИЗСЛЕДВАНИЯ
РОЛЯТА НА ЦВЕТА В СКУЛПТУРАТА СЛЕД 1980 ГОДИНА В БЪЛГАРИЯ И ЗАПАДНА ЕВРОПА
Резюме
Текстът разглежда ролята на цвета в скулптурата след 1980-та година в България и Западна Европа. Представени са многообразните възможности на цвета в скулптурата, пластиката и изобщо в триизмерната форма, преминаваща понякога в граничеща с архитектурата пластичност.
Ключови думи: скулптура, цвят, триизмерна пластика
виж цялата статия >>
Откъс от Глава 1
БИОГРАФИЧНИ ПРЕДПОСТАВКИ ЗА ФОРМИРАНЕ НА КРИСТО И ЖАН-КЛОД КАТО ТВОРЦИ И ИЗГРАЖДАНЕ НА ОТНОШЕНИЕТО ИМ КЪМ КАТЕГОРИЯТА „ВРЕМЕ“
Кристо. Обучение в Националната художествена академия
Резюме
Настоящата публикация е откъс от дисертацията на Евгения Атанасова-Тенева на тема „Категорията време в творчеството на Кристо и Жан-Клод“ под ръководството на проф. д. изк. Свилен Стефанов. Текстът проследява формирането на твореца Христо Явашев по време на обучението му в Националната художествена академия през периода 1953 – 1956 година. Авторът поставя в исторически контекст състоянието на изкуствата и на висшето училище в този конкретен момент и дава картина на методите на формиране на младите творци по това време. Чрез проучване на архивни материали и специално проведени интервюта със състуденти на Христо Явашев е изследвано неговото развитие като художник през този период. Отбелязано е, че това е времето на усвояване на точния рисунък и академичния подход, който Кристо използва в подготвителните работи на своите временни проекти на открито заедно с Жан-Клод. Засегнати са и практиките на работа в реална среда, при които артистът получава уроци по общуване и взимане на пространствени решения. За изграждане на тезите в публикацията е използвана непубликувана лична кореспонденция на Кристо до негови близки, които разкриват интересите му към театъра и по-специално към сценографията. Авторът е провел и лични интервюта с обекта на дисертацията Кристо, които дават база за разсъждения и заключения по темата на дисертацията.
Ключови думи: Кристо, Христо Явашев, време, НХА, Национална художествена академия, западноевропейско изкуство, време
виж цялата статия >>
ТРАЕКТОРИИТЕ НА ДВИЖЕНИЕТО В СЦЕНОГРАФИЯТА
Резюме:
Настоящият текст се занимава с темата за движението в сценографията, като го разглежда през два типа сценографски подходи. За да се дефинират тези подходи, се прави паралел с понятието „система“, тъй като тя е „сбор от части във взаимодействие“, състоящи се от материя, енергия и информация в различна степен на свързаност, каквото представлява и една функционална сценография, съдържаща в себе си движение – система от принципи и логика в организацията на действията ѝ. Системата може да бъде отворена или затворена. По същия начин едно мобилно сценографско решение може да е с по-свободна партитура на действие, предполагаща импровизационен подход от страна на актьорите спрямо нея. Другият вариант на сценография е в зависимост от строгата партитура, където движението на декора е тясно обвързано с различните практически нужди за изграждане на материални обстоятелства и асоциации за конкретни места на действие. Общото и в двата подхода е движението като функция на сценографията, през която то се изразява и става част от драматургията на спектакъла. Сценографията и нейните характеристики – в частност движението – в този текст са разгледани през призмата на класическата структура на театралния спектакъл, натоварена с т.нар. „свръхзадача“. Движенията са породени от тази обща задача-цел, където може да се търси генерално въздействие в или на сценографията.
Ключови думи: сценография, движение, време, система, координати, памет
виж цялата статия >>
ЦВЕТОВЕТЕ В КОМПЮТЪРНИТЕ ИГРИ ЗА ДЕЦА
Резюме:
Статията разглежда значението на цвета в компютърните игри и влиянието му върху детската аудитория. От най-ранна детска възраст децата са ползватели на гейминг индустрията, а цветът им помага в различаването на формите или в категоризирането на обекти, затова в труда е описано активното им творческо взаимодействие. Разгледани са примери по отношение на психологическото му въздействие и реакциите, които предизвиква. Извършен е анализ на цвета в компютърните игри за деца в различни възрасти и са дадени примери. Цветът в компютърните игри развива творчеството и креативноста на децата, а по отношение на разработчиците провокира нови и иновативни решения. Дисертационният труд е направен с цел анализ и би могъл да служи като отправна точка при създаването на компютърни игри, за да създават емоционална среда в съответствие с кривите, които да предизвикат интерес чрез цветови комбинации и да поддържат играчите в оптимално състояние на ангажираност.
Ключови думи: възприятие, цвят, дизайн, компютърни игри, деца, ангажираност, емоции
виж цялата статия >>
AРТИСТЪТ ПРИСЪСТВА
Резюме:
„Aртистът присъства“ е кратък биографичен поглед върху историята на Улай и безспирното му търсене на собствена идентичност; разкъсван между символични светове, той е определян за антагонист на конвенционалното изкуство. Роден през 1943 г. в бомбоубежище в град Солинген, Германия, Франк Уве Лаузипен – Улай е на артистичната сцена от края на 60-те години. Творчеството му е фокусирано върху собственото му тяло; междуличностните отношения се превръщат в неразделна част от практиката му, а работите му са норма в изкуството на пърформанса и фотографията.
В текста са разгледани както началото на кариерата му и неговите личностни търсения относно идентичността му като отражение на артиста, така и съдбоносната среща между него и партньорката му Марина Абрамович. Изкуството свърза двамата в дългогодишен тандем, който се превръща в един от най-успешните в съвременното изкуство. Ранните творби на Улай разкриват анимата в противовес на анимуса и същите тези автопортрети отправят първоначалния апел за бъдещата им работа заедно. Нуждата да се превъплъщава в женски образ отпада, след като се среща с Марина Абрамович, и той се връща към изпълнение на мъжката си роля. Фактът, че Абрамович е независим пърформанс артист, а той вече е изградил самостоятелна творческа кариера, ги подтиква да направят следващата стъпка към това да работят заедно.
През 2017 г. организирах ретроспективната изложба „Улай – Аз, Другият“ в София. Част от записките в текста са базирани на лични разговори и каталога към изложбата с едноименното заглавие. Материалът е посветен на кончината на Улай през 2020 г.
Ключови думи: Улай, Марина Абрамович, съвременно изкуство, пърформанс, фотография, концептуален артист
виж цялата статия >>
ТЕАТЪРЪТ НА СЕРГЕЙ АЙЗЕНЩАЙН И РУСКИТЕ АВАНГАРДНИ КРЪГОВЕ
Резюме:
Статията разглежда работата на Сергей Айзенщайн като театрален режисьор в контекста на изкуството на руския авангард след Октомврийската революция от 1917 г. В текста се разглежда и връзката между предреволюционния и следреволюционния авангард в Русия най-вече по отношение на извеждането на монтажния принцип, станал характерен за творчеството на самия Айзенщайн, но далеч неизчерпващ се с него.
В текста е разгледана съвместната работа на Сергей Айзенщайн с фигури на авангарда като Сергей Юткевич, Всеволод Мейерхолд, Сергей Третяков, Варвара Степанова, Александър Родченко и др., които повлияват на формирането му като артист.
В текста е включен анализ на първият текст на Айзенщайн във връзка с монтажа – неговата статия „Монтаж на атракциони“, с която през театъра започва да развива концепцията за монтажа като структурно и идейно звено на произведението на изкуството.
Айзенщайн в голяма степен извежда търсенията си от конструктивистката представа за изкуствата и ги задълбочава в работата си в киното. Подобно разбиране за „конструиране“ на произведението логично води Айнзенщайн към сферата на кинематографа, където чрез кадъра като основно звено на монтажа може да бъде установен по-голям контрол върху въздействието и преживяването на самия зрител.
Ключови думи: руски авангард, Айзенщайн, театрален и сценичен дизайн, конструктивизъм, монтажна естетика
виж цялата статия >>