СТАТИИ И НАУЧНИ ПУБЛИКАЦИИ
Снежанка Стоянова
СЕМИОТИКА НА СКУЛПТУРАТА
Глинотерапия за хора със зрителни увреждания
Резюме
Статията разглежда проблемите на всекидневното функциониране на хора със зрителни увреждания и възможностите за преодоляването или разрешаването им чрез метода на глинотерапията, позволяващ себеизразяване в иносказателна форма, различна от използваната от изследваните лица в ежедневието им. При увредено зрение или пълна слепота глинотерапията може да има значителни ползи за емоционалното, психическото, сензорното и социалното благополучие. Тактилността играе ключова роля в компенсирането на зрителните ограничения и в развитието на способностите за възприятие, себепознание и познание на света. Представят се нови методи за незрящите хора, използващи тактилните си способности да разбират художествени изображения в релефна форма (релефни картини), и метода за рисуване с релефни линии.
Тъй като всяко наше отношение към реалността е семантично опосредствано, вербализирането на тактилния контакт може да се превърне във второ „раждане“ в езика – откритие на лингвиста Е. Бенвенист, въведено в психоанализата от Ж. Лакан. Като потвърждение на този извод се представя житейският опит на родената сляпа и глуха Х. Келър, която чрез интерперсоналната връзка с асистентката си А. Съливан „открива“ света по нов начин, разбирайки, че предметите от външния свят имат имена.
Представени са примери на тактилна керамика на българския керамик Иван К. Иванов и на забележителни незрящи скулптори, чиито творби показват как чрез тактилното възприятие може да се създават изключителни произведения на изкуството: Дж. Гонели, Л. Видал, Ф. Таляфери, М. Наранхо, Д. Джонсън и др.
Ако е вярна тезата на Бенвенист, че „виждаме през езика“, можем да кажем, че не трябва да отнемаме „гласа“ на хората, които „виждат“ по различен от нашия начин.
Ключови думи: глинотерапия, травма, зрителни увреждания, тактилност, скулптура, език, комуникация
виж цялата статия >>
ZŁOTA NITKA (ЗЛАТНА НИШКА) – КОНКУРС ЗА МЛАДИ МОДНИ ДИЗАЙНЕРИ
Резюме
Złota Nitka („Златна нишка“) е един от най-престижните конкурси за млади модни дизайнери в Полша. Провежда за първи път през 1993 г., като в 30-годишната му история не са се състояли само две издания – през 2014 и през 2020 година. От 2017 г. конкурсните финали се провеждат по време на събитието Łódź Young Fashion в Академията за изящни изкуства. Участието във финалите осигурява медийна публичност и отличен старт в професията на модния дизайнер. „Златна нишка“ е и събитие, което представя интересни личности, артистични, дизайнерски и екзистенциални проблеми на млади, чувствителни и креативни хора. Затова си заслужава да проследявате поредните издания. Препоръчвам.
Ключови думи: мода, дизайн, млади дизайнери, конкурс, модни дизайнери
виж цялата статия >>
СТРУКТУРНИ АНАЛИЗИ НА ВИЗУАЛНИ ДИСКУРСИ ПО ТЕМАТА ЗА ТАЙНАТА ВЕЧЕРЯ ВЪВ ВИЗУАЛНИТЕ ИЗКУСТВА ОТ II ДО XXI ВЕК
Резюме
Има много вариации на темата за Тайната вечеря, вариращи от ранна фрескова живопис в подземни катакомби, християнски илюминирани ръкописи, византийски мозайки, средновековни и ренесансови примери, рококо и бароково изкуство, модерни, съвременни и скорошни художествени практики, примери, които показват, че оригиналният разказ преминава през множество художествени интерпретации, визуални дискурси и трансформативни поетика. Но какво се смята за тълкувателно според Цветан Тодоров? Подобно на писмените текстове, художественият интерпретативен текст има потенциала да означава значението на друг текст. Възможно е текстът да не излага ясно всичко, което преводачът вижда в него. Разликата се проявява в прекия или косвен начин на предаване на даден текст, в случая – библейския текст, т.е. четирите евангелия. Според хронологията на разглеждане на темата обект на анализ ще бъдат художествените интерпретации на: италиански раннохристиянски художник, византийски художник мозайчист, евангелия от Росано, Дучо ди Буонисеня, Михаил Астрапас и Евтихий, Пиетро Лоренцети, Джото ди Бондоне, Лоренцо Гиберти, Андреа дел Кастаньо, Дирик Бутс Стари, Доменико Гирландайо, Пиетро Перуджино, Леонардо да Винчи, Андреа дел Сарто, Лука Синьорели, Албрехт Дюрер, Ханс Холбайн Младши, Тинторето, Питър Паул Рубенс, Никола Пусен, Анди Уорхол, Александър Станковски, Александър Яницки. Херменевтичната основа изследва множеството различни художествени интерпретации на „Тайната вечеря“, като се вземат предвид еволюционните етапи на „текста“, от устни до писмени разкази, илюстрирани и след това повторно позиционирани като оригинален визуален текст чрез авторско-визуалната „реч“ на художника. Теоретизацията е поставена на ниво трансдисциплинарно изследване, преминаващо от историята на изкуството към областта на структурната лингвистика като потенциален интерпретативен модел за речта на художниците и езика на визуалните изкуства.
Ключови думи: Тайната вечеря, наратив, интерпретация, визуален дискурс, трансформативна поетика
виж цялата статия >>
НЕИНВАЗИВНИ И МИКРОИНВАЗИВНИ АНАЛИТИЧНИ ТЕХНИКИ, ПРИЛОЖЕНИ ПРИ ИЗСЛЕДВАНЕ НА МАСЛЕНА КАРТИНА ОТ 80-ТЕ ГОДИНИ НА ХХ ВЕК
Резюме
Технологичното изследване, описано в статията, е проведено върху маслена картина от 80-те години на ХХ век с автор Цанко Панов. В хода на анализа на произведението са идентифицирани пигменти от живописния слой, свързватели, както и текстилните влакна, изграждащи платното. Анализът е осъществен с помощта на набор от неинвазивни и микроинвазивни аналитични подходи – инфрачервена спектроскопия с преобразуване на Фурие (ИЧ-ФТ), оптична микроскопия и микрохимичен анализ. Използването на неинвазивна ИЧ-ФТ спектроскопия, осъществена с помощта на преносим ИЧ спектрометър, осигурява изцяло безконтактно изследване на обекта. За целите на другите два подхода е достатъчно вземането на микропроби от картината, което означава, че деструктивният характер на анализа е сведен до минимум. В резултат от проведените изследвания е установено присъствието на пигменти, като жълта охра и кобалтова зелена, маслени свързватели и други материали. Видът на текстилните влакна, влизащи в състава на платното, е идентифициран с помощта на методите „оптична микроскопия“ и „микрохимични реакции“, при което се установи, че нишките в платното са ленени.
Ключови думи: неинвазивен ИЧ-ФТ, оптична микроскопия, пигменти, свързватели, платно
виж цялата статия >>
НЕЦВЕТОВО ВЪЗПРИЯТИЕ И ЗРИТЕЛНИ УВРЕЖДАНИЯ: АНАЛИЗ НА ПРАКТИКИТЕ В ГРАФИЧНИЯ ДИЗАЙН ЗА ПОДОБРЕНА ДОСТЪПНОСТ ЗА ХОРАТА С ЦВЕТНИ ДЕФИЦИТИВРОНАУКА, КОМПЮТЪРНИ ИГРИ И ПРИЛОЖЕНИЯ
Резюме
Статията изследва цветовото възприятие и влиянието на графичната среда върху хора с нарушено цветоусещане, като поставя акцент върху практиките за подобрена достъпност. Представени са особеностите на възприятията на хора с цветна слепота, както и предизвикателствата, които те срещат при разпознаването на цветове в ежедневни ситуации – от избор на облекло и разчитане на етикети до пространствена ориентация чрез карти и инфографики. Обърнато е внимание на влиянието на основните параметри на цвета върху цветоусещането при тези хора.
Проучени са утвърдени дизайнерски стратегии за подобрена достъпност, сред които са прилагането на цветен контраст, текстури, символи, избягването на проблемни цветови комбинации, както и изработването на адаптивни цветови схеми. Представени са примери от различни сфери на графичния дизайн – навигационни карти, информационни табели, етикети. Разгледани са софтуерни приложения и симулатори, като Coblis, ColorADD и Color Brewer, чиято цел е да подпомагат дизайнери в процеса на проектиране, както и да са в полза на хората с нарушено цветоусещане.
Статията подчертава и значението на универсалния дизайн за създаване на по-достъпна визуална комуникация и са изведени препоръки за графични решения, които осигуряват по-лесно възприемане на информацията от всички потребители, независимо от техните зрителни особености.
Ключови думи: цветово възприятие, графичен дизайн, достъпност, карти, схеми, цветна слепота
виж цялата статия >>