НАУЧНИ СЪОБЩЕНИЯ
СТЕПЕНИ НА ПЛАСТИЧНА АКТИВНОСТ В МОЗАЙКИТЕ НА ИЛИЯ ИЛИЕВ
Резюме
В творчеството на Илия Илиев мозайката заема специално място по обем и значение. Една от нейните отличителни черти е добре изразената ѝ пластичност.
В статията е направен обзор на някои от неговите мозайки от гледна точка на съдържанието на изразни средства на пластиката и релефа в тях. Те са включени в класификационна схема според степените на тяхната пластична активност.
В случая терминът „пластичност“ е използван главно в тесния смисъл, в който не е свързан с фотографията, живописта, дигиталните образи и по принцип с двуизмерната илюзорност, а по-скоро с формите от материал, техните динамични характеристики в триизмерното физическо пространство, както и с възможността да бъдат възприемани по различен начин според промените в ъгъла на наблюдение и осветление. Тъй като основният разглеждан проблем е свързан с взаимодействията на мозайката с релефа и триизмерната пластика, нарастването на значението и активността на формите в нея е разгледано като нарастване на пластичната ѝ активност.
Ключови думи: мозайка, пластична мозайка, тесери, опуси, релеф, артефакти
виж цялата статия >>
ИСТОРИЧЕСКИЯТ КОСТЮМ – АНАХРОНИЗЪМ ИЛИ ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВО
Резюме
Комуникирайки различни отминали периоди, историческият костюм носи визуално послание, което преодолява темпоралните си параметри и квази ограничения, за да заеме своето закономерно място между вечните художествени еталони. За творческото въображение той се превръща в медиатор на епохи и естетически цялости, мост между онова-което-е-преживяно и това-което-чака-да-бъде-оживено отвъд границите на нормите, но в пределите на добрия вкус.
Ключови думи: художествен стил, исторически костюм, дизайнер, мода, анахронизъм, колекции, интерпретация
виж цялата статия >>
1
Резюме
Кратък анонс за проф. Иван Газдов и анализ на една от ключовите и програмни работи в творчеството му.
Ключови думи: Иван Газдов, графикатура, изкуство, графичен дизайн
виж цялата статия >>
ДИМО ЗАИМОВ – МОНУМЕНТАЛНИ ПРОИЗВЕДЕНИЯ С НЕФИГУРАЛЕН ХАРАКТЕР
Резюме
В тази статия насочвам вниманието към монументалните творби с нефигурален характер от Димо Заимов.
Анализираната художествената продукция е разделена на две групи:
Първата група включва произведенията, които имат естетико-утилитарна функция.
Втората група обхваща творби с нефигурална образност, отразили т.нар. „геометрична абстракция“.
Отделно са интерпретирани монументалните ансамбли, създадени след 1989 г., които съвместяват разнородни подходи при формалното си въздействие и формиране на пространството.
Димо Заимов не губи чувството си за мярка. Дори в контекста на изискванията на инвеститора и в епохата на постмодерната естетика той разчита на артистичния порядък и балансираното архитектурно пространство, в което монументалната творба е ситуирана на базата на хармонично взаимодействие.
Ключови думи: мозайка, Димо Заимов, монументално изкуство, абстракция
виж цялата статия >>
ЦВЕТЪТ КАТО АСПЕКТ НА РЕКЛАМАТА И РЕКЛАМНИЯ ДИЗАЙН
Резюме
Дизайнерът, работещ в областта на рекламата, използва разнообразни подходи, някои от тях взаимствани от други изкуства, но цветът е присъщ за произведенията на всяко едно от тях. Той е едно от най-пълноценните изразни средства на рекламния дизайн и като такъв е информационен код, който създава смислови връзки, предизвиква асоциации, изгражда структури и участва в комуникацията. Цветът манипулира, управлява, насочва, активира сетивата и мисловния процес, създава образи. Той е изменчив в разнообразието от своите идентификации, от материално гладък и равен до фактурен или поднесен като растер.
Като един от компонентите на рекламния дизайн цветовото съчетание заема своето значимо място в хармонизирането на средата и обектите от нея. Постигането на хармонична връзка между форма, цвят и пространство изглежда лесно постижимо със съвременните компютърни програми. Но въпреки добрите възможности, които предлага софтуерът, цветът остава едно от сложните изразни средства, чието овладяване изисква знания, художествени умения и вкус. Цветът притежава силата да разруши композиционното цяло, да го обедини, да го направи забележимо и запомнящо се. Той категоризира, дефинира, функционира, като създава действаща комуникация и запомняща се визия. В рекламата цветът е в ролята на манипулатор на съзнанието, на участник в комуникацията, на знак за идентичност и е неделима част от визията на всеки продукт на рекламния дизайн.
Ключови думи: цвят, реклама, рекламен дизайн, информационен код, комуникация
виж цялата статия >>