Величка Минкова
ЦВЕТЪТ КАТО АСПЕКТ НА РЕКЛАМАТА И РЕКЛАМНИЯ ДИЗАЙН
Резюме
Дизайнерът, работещ в областта на рекламата, използва разнообразни подходи, някои от тях взаимствани от други изкуства, но цветът е присъщ за произведенията на всяко едно от тях. Той е едно от най-пълноценните изразни средства на рекламния дизайн и като такъв е информационен код, който създава смислови връзки, предизвиква асоциации, изгражда структури и участва в комуникацията. Цветът манипулира, управлява, насочва, активира сетивата и мисловния процес, създава образи. Той е изменчив в разнообразието от своите идентификации, от материално гладък и равен до фактурен или поднесен като растер.
Като един от компонентите на рекламния дизайн цветовото съчетание заема своето значимо място в хармонизирането на средата и обектите от нея. Постигането на хармонична връзка между форма, цвят и пространство изглежда лесно постижимо със съвременните компютърни програми. Но въпреки добрите възможности, които предлага софтуерът, цветът остава едно от сложните изразни средства, чието овладяване изисква знания, художествени умения и вкус. Цветът притежава силата да разруши композиционното цяло, да го обедини, да го направи забележимо и запомнящо се. Той категоризира, дефинира, функционира, като създава действаща комуникация и запомняща се визия. В рекламата цветът е в ролята на манипулатор на съзнанието, на участник в комуникацията, на знак за идентичност и е неделима част от визията на всеки продукт на рекламния дизайн.
Ключови думи: цвят, реклама, рекламен дизайн, информационен код, комуникация