• ЗА НАС
  • НОВ БРОЙ
  • АРХИВ
    • – 2024
    • – 2023
    • – 2022
    • – 2021
    • – 2020
  • НАУЧНИ СЪОБЩЕНИЯ
  • ОПЕРАТИВНА КРИТИКА
  • ДОКТОРАНТСКИ ИЗСЛЕДВАНИЯ
  • СТАТИИ И НАУЧНИ ПУБЛИКАЦИИ

 BG / ENG

  • ЗА НАС
  • НОВ БРОЙ
  • АРХИВ
    • – 2024
    • – 2023
    • – 2022
    • – 2021
    • – 2020
  • НАУЧНИ СЪОБЩЕНИЯ
  • ОПЕРАТИВНА КРИТИКА
  • ДОКТОРАНТСКИ ИЗСЛЕДВАНИЯ
  • СТАТИИ И НАУЧНИ ПУБЛИКАЦИИ

СТАТИИ И НАУЧНИ ПУБЛИКАЦИИ

Величка Минкова

БОЯ, ПИКСЕЛ, НИШКА – СЪСТОЯНИЕ НА ЦВЕТА. ЕСТЕТИЧЕСКА РЕФЛЕКСИЯ НА ТВОРЧЕСКАТА ИНДИВИДУАЛНОСТ

Резюме 

Произведенията на изкуството се раждат от поривите на мисълта, волята и чувствата, провокирали човешката необходимост от творческо себеизразяване и духовна еволюция. В този съзидателен процес цветът е проводник на вдъхновението и средство, чрез което се разкрива красотата на заобикалящия свят, личните емоции и преживявания. Цветовете са носители на художествени послания и участници в образуването на сложни системи от значения, чрез които други знаци се идентифицират като форма, фактура и т.н. В динамичното взаимодействие се формират образи, имащи общоприето значение, и такива, които са плод на фантазията на автора.
Много художници се интересуват от цветовете в ролята им на стимулатори на емоционалните и естетическите преживявания. Някои от тях наблюдават реакцията на арт публиката, други изследват пряко своите усещания. Кратките наблюдения върху творческите търсения на авторите Яна Костадинова, Арсен Минков и Вержиния Маркарова, работещи в различни направления на изкуството и използващи цвета в различни форми на материалност, показват своеобразната им творческа индивидуалност, съпътствана често от общи усещания и преживявания.

Ключови думи: цвят, хармония, Яна Костадинова, Вержиния Маркарова, Арсен Минков
виж цялата статия >>

Надя Текнеджиева

ДИРЕКТНИ ФОТОГРАФСКИ ЕМУЛСИИ, ИЗПОЛЗВАНИ ЗА ДЕКОРАЦИЯ В АРТИСТИЧНАТА КЕРАМИКА

Резюме 

Съвременното изкуство предоставя на артиста богат материал за реализация на проекти и идеи, експерименти. Преплитането на различните направления в изкуството – скулптура и фотография, живопис и графика с инсталация, и много други варианти на взаимодействия – дават на съвременния художник свобода за игра с понятия, изображения, символи, форми, материали. То подканва към търсенето на нови, неизследвани взаимовръзки, към търсенето на нови образи.
Целта на настоящата статия е насочване на вниманието към взаимовръзката между керамиката и фотографията. И по-точно, към представянето именно на директните фотографски емулсии за декорация. Посочват се тенденциите във фотографията, като например интересът към „старите“ процеси и технологии и тяхното отражение върху артистичната керамика. В статията са представени някои разработки на автори, като например Пол Скот, за взаимовръзката между керамиката и фотографията.
Описани са процеси, базирани върху възможностите на директните фотографски емулсии при декорирането на керамичната повърхност.

Ключови думи: керамика, фотография, декорация, фотографска емулсия, технологии
виж цялата статия >>

Васил Харизанов

ОСВЕТИТЕЛНИ ТЕЛА ОТ ОЛЕКОТЕН, С ЕКСПАНДИРАНО СТЪКЛО БЕТОН – ДИЗАЙН И ТЕХНОЛОГИЧНИ ОСОБЕНОСТИ

Резюме 

Сред новопоявилите се дизайнерски решения в областта на интериора е едно, което e както необичайно и провокативно, така и изключително креативно и артистично, а именно употребата на олекотен бетон в дизайна на осветителни тела. Това стана възможно благодарение на по-доброто разбиране на потенциалите на този материал. Бетонните осветителни тела придобиха популярност поради своята уникална естетическа привлекателност, издръжливост и възможностите за персонализиране. Те имат отчетлив индустриален и минималистичен дизайн, който добавя модерен и съвременен щрих към всяко пространство.

Ключови думи: осветителни тела от бетон, олекотен бетон, декоративен бетон, интериорен дизайн, Васил Георгиев Харизанов, НХА, София
виж цялата статия >>

Юлия Йорданова-Панчева

КАРТИНИТЕ НА КАЛИНА ТАСЕВА КАТО МОНОЛИТЕН КОМПЛЕКС ОТ ЖИВОПИСНИ СРЕДСТВА И СИМВОЛНИ ПОСЛАНИЯ

Резюме 

Статията предлага семиологично изследване на представителна част от живописното наследство на художничката Калина Тасева, живяла и творила главно през втората половина на ХХ век в България. Разгледани са основни тематични и жанрови цикли в творбите ѝ и главни особености на изобразителния ѝ почерк. Интерпретирани са някои символни послания на нейните картини чрез наблюдения върху авторския рисунък с характерните му цветове, композиции, образи и фигури, теми и мотиви. Подчертано е специалното място на Калина Тасева в историята на модерната българска живопис.

Ключови думи: живописно наследство, Калина Тасева, портрети, пейзажи, натюрморти, декоративизъм, Илинденско-Преображенско въстание, Македония
виж цялата статия >>

Рая Гайтанджиева

НЕВРОНАУКА, КОМПЮТЪРНИ ИГРИ И ПРИЛОЖЕНИЯ

Резюме 

Статията се фокусира върху мозъчно-компютърния интерфейс (BCI), който позволява директна комуникация между мозъка и компюътра. Различни игри и приложения могат да се използват за мониторинг и профилкатика на заболявания, като епилепсия и парализа, както и за подобряване на когнитивните способности. В текста се анализират различни видове мозъчни вълни (БЕТА, АЛФА, ТЕТА, ДЕЛТА) и тяхната роля в процесите на мислене и концентрация. Приложенията на BCI включват невротерапия, игри за трениране на мозъка и взаимодействие с роботи. Мозъчно-компютърните интерфейси представляват значителен напредък в науката, с потенциал да трансформират медицината, обучението и когнитивното развитие чрез иновативни приложения, игри и технологии.

Ключови думи: BCI, неврология, психология, компютърни игри, роботи
виж цялата статия >>

Изданието се осъществява в рамките на Конкурса за финансиране на проекти за присъщата научна и художественотворческа дейност в Националната художествена академия.

КОНТАКТИ

izkustvo_i_kritika@nha.bg

УКАЗАНИЯ КЪМ АВТОРИТЕ

В рамките на всяка календарна година се подготвят и публикуват два броя на списанието
– 1-ви брой през м. май;
– 2-ри брой през м. ноември.
Крайните срокове за получаване на материали за публикуване през годината са съответно:
за първия брой – 1 март;
за втория брой – 1 септември.

Авторите трябва да предоставят ORCID iD. Индивидуалната регистрация е безплатна на следния адрес: https://orcid.org/register

Одобрените от редакционния съвет статии подлежат на двойно анонимно рецензиране.

Материалите да се изпращат на електронен адрес:
izkustvo_i_kritika@nha.bg

За допълнителни подробности прочетете тук >>

Споделяне

ПОСЕТИТЕЛИТЕ

19214

© ИЗКУСТВО И КРИТИКА  2020 ISSN 2738-7275
Национална художествена академия