ОПЕРАТИВНА КРИТИКА
МАНЯ ВАПЦАРОВА. ИЗ НЕЙНИТЕ „ХРОНИКИ НА СЪЗЕРЦАНИЕТО“
Резюме
Статията представя и коментира изложбата на Маня Вапцарова „Хроники на съзерцанието“ в галерия „Стубел“, състояла се в периода 12 – 29 февруари 2024 г. В последния си самостоятелен проект художничката обръща поглед към създа – дените през годините творби, преосмисляйки ги в съвършено нов контекст. Изкушена от пробле – ма за трансформирането на стара творба, на вече създадена графична материя, в съвършено ново произведение чрез различни прийоми, като прекомпозиране, фрагментиране, Маня Вапцарова доразива в посока, представяща ги като многопластови палимсести и фризови композиции.
Освен включването на творби, изградени в технологично отношение като класически графични композиции, Маня Вапцарова изненадва публиката и с още два особено важни тематични акцента в изложбеното пространство на галерия „Стубел“ – оригиналните като замисъл книги уникати и видеоинсталация
Ключови думи: дълбокопечатна графика, изложба, книги уникати, прекомпозиране, ритмика, символи, алегории
виж цялата статия >>
ЗА ИЗЛОЖБАТА „АКАДЕМИЯТА КАТО СЪДБА“
(120 години от рождението на Илия Петров)
19 декември 2023 г. – 21 януари 2024 г., галерия „Академия“
Резюме
Статията коментира изложбата (в галерия „Академия“) по повод 120 години от рождението на художника. Без да подценява показаното обилие от факти, документи и информация за ранния период на творческото му развитие, текстът акцентира върху художествено-пластичните качества на творбите и основно на конкурсната работа на Илия Петров за професор – проблем, който в експозицията почти липсва или много оскъдно се представя на вниманието на публиката от анализите на куратори, преподаватели, изкуствоведи.
Ключови думи: Илия Петров, изложба, Академията, живопис, галерия, НХА, художник
виж цялата статия >>
ДИМИТЪР ЯРАНОВ (1964 – 2024)
Резюме
В края на февруари 2024 г. ни напусна колегата художник Димитър Яранов. Фигура с фундаментално значение за съвременната българска художествена сцена. Името и творчеството на Димитър Яранов се свързват с появата на поколение на промяната в българската живопис в началото на 90-те години, а неговите платна и до днес са ярък пример за независимо действие, надхвърлящо рамките на дотогава пределно организираното и предвидимо като развитие българско изкуство.
През последните години Яранов показа платна, изпълнени със странни същества, утопични машини, петролни или космически платформи, маймуни и кучета в скафандри. В тях присъстваше осезаемо завръщане към характерната му иконография от 90-те години, без съмнение породено от ужаса от възхода на фашизоидни режими в Европа и войната в Украйна. Така той ни завеща не просто сложна и дълбока живопис. Неговите сюжети са футуристично-технологични и винаги тревожни, изпълнени с меланхолия, самота и чувството за обреченост.
Творчеството на Димитър Яранов беше високо оценено далеч преди преждевременната му кончина и неговата значимо присъствие в нашето изкуство е извън всяко съмнение. Отдавна произведенията му са притежание на множество музеи и частни колекции. Предстои организиране на ретроспективна изложба, разкриваща в пълнота значението на живописта на незабравимия колега и приятел Димитър Яранов.
Ключови думи: съвременна българска живопис
виж цялата статия >>
ARRANGEMENT
САМОСТОЯТЕЛНА ИЗЛОЖБА НА МИРЕНА ЗЛАТЕВА В ГАЛЕРИЯ „ТЕСТА“
Резюме
Мирена Златева е сред най-изявените и разпознаваеми автори в сферата на българското ювелирно изкуство. Металът е нейната голяма любов и специалността, която завършва и днес преподава в Националната художествена академия. Учила е промишлен дизайн в Казанлък и тази дизайнерска чувствителност се усеща във всяка форма, която създава. Материалът я води в работата, което е много характерно за истинския творец – да оставя вътрешната сила и логика на материала да води и вдъхновява творческата енергия и да овеществява творческата идея.
В изложбата ARRANGEMENT са дефинирани 4 типа моделиране в сериите „Геометрично“, „Органично“, „Порив“ и „Торс“, в които генералната обединяваща линия е използването на восък. Мирена Златева представя 20 бижута от сребро, изработени в техниката на моделиране и отливане – пръстени, пендантиви, колиета, обеци и брошки, в които отпечатъкът е основен метод и принцип на формообразуване.
Ключови думи: бижута, сребро, метал, ювелирно изкуство, моделиране, отливане
виж цялата статия >>
ПРИЗОВАВАНЕ НА ОКЕАНА/ЛОТРЕАМОН
САМОСТОЯТЕЛНА ИЗЛОЖБА НА РЕГИНА ДАЛКАЛЪЧЕВА В ГАЛЕРИЯ „АРОСИТА“
Резюме
Произведенията на доц. д-р Регина Далкалъчева винаги обогатяват публиката със своите оригинални решения и висок професионализъм. Тя е един от утвърдените автори, които работят в сферата на арт книгата. Многобройни са самостоятелните и изложби у нас и в чужбина, посветени на този специфичен тип неконвенционални пространствени форми. Това, което отличава нейните изяви е фината изящна рисунка, подчертано интелигентния избор на литературната основа, изключителна информираност за съвременните тендеции в сферата на изкуството, както и таланта всичко това да се обедини в един цялостен естетически безкомпромисен обект.
В специфичното пространство на столичната галерия „Аросита“ са представени серия авторски художествени илюстрации по „Призоваване на океана/ЛОТРЕАМОН“ и произтичащи от тях арт книги, реализирани в лимитиран авторски тираж. Илюстрациите са вдъхновени от произведението на граф дьо Лотреамон – псевдоним на френски поет Изидор Люсиен Дюкас, починал съвсем млад, но считан за вдъхновител и предшественик на сюрреализма.
Авторската интерпретация на текста представлява серия от моливни рисунки на водни повърхности, които са частично дообработени и надградени чрез дигитален софтуер. Експонирани като графична инсталация, те представят уловени кадри от движението на океана – различни като настроение, наситеност и динамика. Същите рисунки са включени и в арткнигите, които са втората част от експозицията.
Самостоятелната изложбата на доц. Регина Далкалъчева се превърна в събитие в културния живот на София и привлече многобройна публика от студенти, колеги и ценители на изкустото на арт книгата.
Ключови думи: изложба, арт книга, рисунка, Лотреамон, поезия, дигитален софтуер
виж цялата статия >>
ЗА РЕСТАВРАЦИЯТА НА ХРАМА „СВ. НИКОЛА“ В СЕЛО ДОЛЕН
Резюме
Рецензията представя проведената реставрация на стенописите в храма „Св. Никола“ в село Долен. Реставрацията е проведена през 2023 г. след съгласуване със и одобрение на проект за реставрация от Министерството на културата, а Сдружение ,,Съзидание 2012“ предоставя нужните средства. Ръководител и изпълнител на реставрационните дейности е д-р Силвия Варадинова-Пападаки, която от 2015 г. е преподавател по дисциплината ,,Реставрация на кавалетна живопис – икони и кавалетни картини“, а от 2020 г. преподава и ,,Реставрация на произведения върху хартиена основа“ в специалност „Реставрация“ на НХА. В периода от 2002 – 2022 година тя участва в екипите за реставрацията на стенописи в Митрополитския катедрален храм „Света Неделя“ в София, храма „Св. Николай“ в София, известен повече като Руската църква, храма „Св. Георги“ в Перник, храма „Св. Николай“ в с. Сомовит. Участва в екипа за реставрацията на иконостас и икони в храма „Св. Теодор Тирон“ в Правец и в храма „Архангел Михаил“ в с. Лесново.
Ключови думи: реставрация, стенописи, изследване
виж цялата статия >>
ОТРАЖЕНИЯ В МИСЛИТЕ
ИЗЛОЖБА ИНСТАЛАЦИЯ НА РОЗИНА МАКАВЕЕВА В ГАЛЕРИЯ „СЕРДИКА“, АПРИЛ 2024 г.
Резюме
Текстът представя иновативен експериментален проект на Розина Макавеева в контекста на различните области на преподавателската и артистичната ѝ дейност като сценограф и художник в областта на графиката, рисунката, инсталацията и др.
Статията представя и анализира изложба инсталация „Отражения в мислите“ в пространството на галерия „Сердика“, състояла се през април 2024 г., в която чрез съвременни, иновативни и експериментални визуални средства авторката изследва въздействието на прозрачността и отраженията, смесването на цветове, преплитането на текстури в абстрактна образност.
Артистичният подход на художничката е усложнен чрез специфично организиране на елементите в изложбеното пространство, сложна обработка и обогатяване на изображенията чрез рисунка, монотипия, добавяне на релефни пластични елементи, образуващи сложни триизмерни конфигурации с многопластови текстури и богата цветност. Чрез редуването на геометрични, флуидни двуизмерни елементи и обемни форми инсталацията придобива абстрактен характер, допринасящ за дълбочината и многозначността на авторовото послание.
Ключови думи: Розина Макавеева, изложба, инсталация, абстрактност, интерактивност, експеримент, прозрачност
виж цялата статия >>