ДОКТОРАНТСКИ ИЗСЛЕДВАНИЯ
Тома Гълов
ПЛАКАТНИ ИЗРАЗНИ СРЕДСТВА В ДИЗАЙНА НА КНИЖНИТЕ КОРИЦА И ПОДВЪРЗИЯ
Резюме
Играта с образи, представени под формата на визуален виц, е от основните оръжия за плаката. Боравейки и с атрактивна, примамлива за окото на зрителя визия, предаването на конкретна идея се осъществява най-вече чрез образен синтез, представен в изображение с лаконичен и недвусмислен изказ. Изразните средства в това изкуство не се ограничават единствено до двуизмерната печатна графика, понякога приемат и своята тримерна форма. Такъв пример са книжните корица и подвързия. Техният облик е лицето на книгата, според което зрителят обикновено прави и своята преценка за съдържанието. Често се натъкваме тъкмо на плакатен подход в техния дизайн, но дали по необходимост или просто като част от авторската идея, този тип дизайнерски решения действат изключително атрактивно, особено в контекста на конвенционалния книжен образ. Тук вече става въпрос за медия, която е съвсем различна от типичната плакатна разпечатка. Дистанцията между автора и неговия зрител е скъсена до минимум. Обемният характер на книгата също се явява едно по-нестандартно поле за изява на плакатните идеи. Тези, на първо четене незначителни фактори отварят вратите на нови посоки в мисленето на плакатни хрумки, а също и за още изразни средства, чрез които художникът да изгради своя образен виц в първосигналната визия на книгата. Тук, освен зрението налице е и още едно сетиво – осезанието. То дава възможност за внушаване на усещания и асоциации у зрителя чрез различните материи, които се използват в подвързията на книгата. А що се отнася до полиграфията, то възможностите стават все по-големи, което непременно разширява и палитрата, с която художникът, ползващ се от плакатните изразни средства, създава образа на книжните корица и подвързия.
Ключови думи: плакат, корица, подвързия, образен виц, дизайн, символика, сетива
виж цялата статия >>
КОМПОЗИЦИЯ В КОНТЕКСТА НА ДИГИТАЛНИТЕ МЕДИИ И КОМПЮТЪРНИТЕ ИГРИ
Резюме
Цел на тази статия е да се изследват различните аспекти на композицията като средство за визуално изразяване в компютърните игри. Съобразно с това в нея са разгледани някои от основните композиционни принципи, познати от класическото изкуство. Приведени са примери от графиката, живописта, скулптурата, архитектурата, киното и дизайна, на базата на които е формирана тезата, а именно че класическите похвати в композицията не губят своята значимост дори в съвременната дигитална медия.
Установени са множество сходства, но също така и значителни различия, отнасящи се както до целите на художествената творба, така и до технологичните предизвикателства, стоящи пред артистите и дизайнерите. Формулирани са основните функции, които изпълнява композицията в компютърните игри.
Анализирани са спецификите на композиционната рамка. Установихме, че такава може да бъде както визуалният носител, така и виртуалното пространство на самата игра.
Статията разглежда накратко и някои класически композиционни похвати, като златното сечение и правилото за третините. Посочени са примери за това как те могат да бъдат прилагани спрямо проблематиката на една динамична и интерактивна среда. Изследвана е ролята на осветлението като композиционен фактор в компютърните игри. Проведените анализи показват, че композицията в компютърните игри се базира върху вече утвърдените принципи на класическото изкуство с определени различия, произтичащи от изискванията на съответната медия.
Ключови думи: композиция, компютърни игри, дизайн, дигитално изкуство, дигитална медия
виж цялата статия >>
ПОЛИТИКА И ИЗКУСТВО
Резюме
Тази статия разглежда сложната връзка между изкуството и политиката, като се фокусира върху въпроса за съществуването и проявленията на политическото изкуство. Анализирайки възгледите на изтъкнати философи и изкуствоведи, като Артър Данто, Ноел Каръл, Жак Рансиер и Борис Гройс, се прави опит да се дефинира политическото изкуство и неговото влияние. Според Каръл политическото изкуство се отличава от традиционното, тъй като е насочено към прокарване на определени интереси, а не само към естетическо възприятие. Рансиер допълва, че политическото изкуство цели да разруши установените връзки между „видимото, вербалното и мислимото“ и да предизвика промяна чрез неконвенционални средства.
Гройс вижда арт активизма като нов феномен, където художниците се опитват да променят политическите и социалните системи чрез своето изкуство. Въпреки това съчетаването на изкуство и политика често е обект на критика, като стойността на активисткото изкуство се подлага на съмнение. Ще използвам теориите в „Изкуството в три измерения“ и „Артър Данто и политическото преоформяне на изкуството“ на Ноел Каръл.
Философията на Данто подкрепя съществуването на политическо изкуство, като подчертава, че то трябва да има съдържание и смисъл. Каръл заключава, че правилното тълкуване на политическото изкуство може да го превърне в мощен инструмент за социална и политическа промяна. В съвременния свят, където технологиите и социалните медии играят ключова роля, политическото изкуство остава значима сила в борбата за справедливост, равенство и права на човека.
Ключови думи: активистко изкуство, протестно изкуство, политическо изкуство, Ноел Каръл, Артър Данто
виж цялата статия >>
КАК ДА СИ ПРЕДСТАВИМ NFT – ХУДОЖЕСТВЕНО ПРОИЗВЕДЕНИЕ, КРИПТОАКТИВ ИЛИ ФОРМА ЗА ТРАНСФОРМАЦИЯ НА ВИЗУАЛНОТО ВЪЗПРИЯТИЕ
Резюме
Получавайки все по-широко разпространение и все по-голямо влияние на криптопазарите, NFT продължават да странят от окончателното определяне на обхвата на собственото им понятие. Те допускат да бъдат определяни като криптоактив, като криптовалута, но същевременно и като художествено произведение и нов модел за естетическа трансформация в света на изкуството. Поведението на NFT като специфичен феномен на визуалното изкуство показва неизследвана досега форма на споделяне на жизнения свят между фактическата реалност и метавселената. Споделяне, при което се осъществява трансфер на понятия, дефиниции и правила при запазването на границите на двете локализирани физически пространства. NFT трансформират начина на удостоверяване на собствеността върху художествените произведения и авторски обекти, често явявайки се едновременно обект и доказателство за придобиване на обекта. Те променят пазара на изкуство, отчуждавайки собственика на художественото произведение от физическия обект, като така позволяват преминаването на съществуващите взаимоотношения, изразени като обем от права, от фактическата реалност в метавселената. На финала поведението на NFT показва как появата на нови регулации променя обществените нагласи и създава нови социални мрежи, базирани на нови социални отношения.
Ключови думи: цифров токен, NFT, криптопазар, криптоактив, пазар на изкуство, художествено произведение
виж цялата статия >>